Tren miner de Sagunt a Ojos Negros

Municipi: Sagunt
Comarca: Camp de Morvedre
Tipus de patrimoni: Tren miner
Categoria: Altres
Categoria secundària: Via verda
El tren de Sagunt a Ojos Negros es va establir, fa 115 anys, al límit de Terol i Guadalajara, a 204 quilòmetres del mar, a 1.243 metres d'altitud, als peus d'un ric jaciment de ferro, embrió dels Alts Forns de Sagunt, desmantellats fa trenta anys.
Dos empresaris van idear un negoci: el tren miner de Sierra Menera. Amb aquesta idea també van néixer un nou embarcador i un nucli urbà industrial que aspira a convertir-se en ciutat, el Port de Sagunt. El tren va néixer, fa 115 anys, a Ojos Negros, en el límit de Terol i Guadalajara, a 204 quilòmetres del mar, a 1.243 metres d'altitud, als peus d'un ric jaciment de ferro, embrió dels Alts Forns de Sagunt, desmantellats fa trenta anys.
Amb una vida potser efímera (1907-1972), l'antiga línia Ojos Negros-Sagunt és avui la Via Verda més important d'Espanya, amb 160 km de traçat amb 20 túnels i 21 ponts; entre ells, el viaducte de Albentosa, una joia de l'enginyeria que es va considerar com un luxe per estar destinada únicament a un ús industrial.
Des del principi es va plantejar que el tren i el port servirien per a l'exportació de productes agrícoles de la vall del Palància, fins a Sogorb: fonamentalment taronja i garrofes.
La constant baixada, dels 1.243 metres al nivell del mar exigia sistemes de fre específics. Per a la tornada de Sagunt a Ojos Negros es feia necessari sumar una locomotora a Terol que completés la potència necessària per a la pujada cap a l'estació de Port d'Escandón.
El conglomerat empresarial va adquirir un nou impuls a partir del 1917, amb la creació de la Companyia Siderúrgica del Mediterrani, i la inauguració dels dos Alts Forns de Sagunt en 1924 i 1926.
La Guerra Civil espanyola va afectar greument al tren miner de Sierra Menera. Les vies eren arrencades per fer blindatges i les locomotores traslladades per a altres usos. Però a finals dels anys 40, passada la II Guerra Mundial, el ferrocarril a de Sagunt va tornar a ressorgir. L'augment de la demanda de ferro de nou impulsava el negoci, amb bona salut fins a finals de la dècada de 1960. Descarrega'l
http://www.lasprovincias.es/economia/empresas/201503/21/mitico-tren-ojos-negros-20150321002547-v.html [Consulta 23 gener 2017]
Autors: Paco HUGUET
Àmbits: Àmbit 2: El pes de la història, Àmbit 4: La memòria de la vida social
Locomotora elèctrica al Port Sagunt en direcció a Ojos Negros. Sagunt (El camp de Morvedre) 19??. Autor: Desconegut. Paco Pons, Imatge estreta de: http://caminosdeferro.blogspot.com.es/
Tren miner sortint del taller de Ojos Negros. Sagunt (El Camp de Morvedre) 19??. Autor: Desconegut. Imatge publicada a Publicada en el libro El barrio minero de Sierra Menera. Extreta de la web: http://caminosdeferro.blogspot.com.es/
All for Joomla All for Webmasters

Sol·licitem el seu permís per obtenir dades estadístiques de la seva navegació en aquesta web, en compliment del Reial decret-llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. Més informació